Test ojetiny BMW 330d Coupé LCI

BMW řady 3 modelových let 2005-2012 je velmi povedeným a oblíbeným ojetým autem. Nyní je dostupnější kvůli stále klesající ceně a zaujmou především kvalitní motory a skvělé jízdní vlastnosti. Auto se vyrábělo ve čtyřech karosářských variantách, Sedan (E90), Touring (E91), Coupe (E92) a Cabrio (E93). Já jsem si tentokrát v AAA Auto vybral Coupé E92 po faceliftu a se silným naftovým motorem.

Všechny verze prošly přibližně v polovině výroby modernizací, kdy se objevilo pár nových motorů, zážehové dostaly přímé vstřikování a vznětové vyměnily litinu za hliník. Změnil se i jednoduchý vzhled, přední i zadní světlomety a kapota s více prolisy autu dodaly tu správnou šťávu a novější trojky vypadají i dnes velmi reprezentativně. To platí dvojnásob pro variantu coupé, která je opravdu nadčasová a omlazený design působí draze a reprezentativně i dnes. Je to rozhodně jedno z nejhezčích moderních BMW a navíc i skvěle jezdí.

e92_1

Sedám si nezvykle nízko, chytám tlustý věnec sportovního volantu a vše je velmi příjemné. Interiér sice prozrazuje svůj věk a dnes už působí zastarale, ale na druhou stranu nabídne kvalitní zpracování a výbornou ergonomii, což už se bohužel nedá říct o všech materiálech. Testovaný kus měl naštěstí příplatková sportovní sedadla, která jsou u těchto BMW nutnost. Ta základní jsou plochá, bez bočního vedení a ještě velmi nepohodlná. Ta sportovní jsou přesný opak, navíc mají polohovací bočnice a dofuky. Na zadní sedadla si osoby do 180 centimetrů sednou jakž takž pohodlně a do kufru o objemu 430 litrů taky něco dáte.

e92_2

Co že to teda máme pod kapotou? Řadový naftový šestiválec o objemu 3 litrů, jenž produkuje výkon 180 kW (245 koní) a točivý moment 520 Nm. Ten je propojený s šestistupňovou manuální převodovkou, která dále posílá výkon na zadní nápravu. Hmotnost je necelých 1600 kilogramů, což znamená solidní zrychlení z nuly na stovku za rovných 6 sekund a maximální rychlost obligátních 250 km/h.

”Neřidiče” po prvních kilometrech nepotěší velmi těžké hydraulické řízení, které se chytá kolejí a jednoduše řečeno dává přesně vědět, po čem zrovna jedete. Šestistupňová manuální převodovka má poměrně tuhé dráhy a kulisa řazení je ukázkově přesná a krátká. Testovaný kus měl navíc M zkrácenou řadící páku, která je jednoduše skvělá. Spojkový pedál má hezky tvrdý chod, což je třeba pro dámy ve městech někdy i na obtíž, pro fanoušky řízení zase dobrá zpráva.

e92_3

Dokonce ani spotřeba není vůbec špatná. S lehkou nohou se dá jezdit hluboko pod 6 litrů a když tomu trochu šlápnete, dostanete se na hodnotu okolo 8 litrů.Výhled z vozu je slušný a manévrovatelnost je na tom podobně. Motor si v běžných rychlostech jen ševelí a drží se v otáčkách okolo 1500, kdy se ve městě spotřeba pohybuje okolo 8 litrů na sto kilometrů. Kultivovaný chod a příjemný zvuk řadového šestiválce je samozřejmostí.

Na dálnici se dá skvěle využít potenciál velkého motoru a jeho vysoký točivý moment. Stačí lehce přišlápnout plynový pedál a i bez podřazení se dá dosáhnout velmi působivého zrychlení. Nedělá mu problém upalovat rychlostmi blížícími se k hodnotě 250 km/h, a to bez jakéhokoliv zaváhání. K těmto dálničním rychlostem se hodí slušné odhlučnění a především jistý podvozek. Nemyslete si však, že se jedná o prémiovou žehličku nerovností – to ani náhodou. Podvozek je tužší a české výmoly jsou zkrátka cítit každým coulem auta, ale nějakých výrazných rázů do karoserie se opravdu bát nemusíte. Na hezké silnici se naopak jedná o jeden z nejlepších podvozků ve třídě.

e92_5

Na technických úsecích s horizonty je podvozek moc gumový a houpavý, díky čemuž se autu nedá tolik důvěřovat a jízda na hraně mu úplně nesedí. Jakmile se silnice více narovná a její povrch je hladký, tak je doslova slast jet pořádně rychle. Řízení dává dostatek zpětné vazby, brzdy jsou silné a podvozek drží jako přibitý. Na mokré cestě mu nedělá problém vykouzlit drift a jízda se najednou stává zábavou. E92 zvládá projíždět klikaté i rychlé okresky neuvěřitelnou rychlostí, a to bez sebemenšího zaváhání. Jednoznačně se jedná o nejsportovnější auto ve své kategorii.

E92 je vlastně dokonalé GT, zejména v této motorizaci. Jejich ceny jsou dnes dost nízké a vůz přitom vypadá stále velmi atraktivně a pro ostatní i dost draze. Za své peníze dostanete ideální mix sportovního auta s prvky toho luxusního. Komfort není ukázkový, ale jízdní výkony vás přesvědčí. Dieselová motorizace, pokud se jedná o šestiválec, je pak jasnou volbou v poměru nákladů na provoz a výkonu vozidla.

e92_4

Doporučujeme

Nejlepší volbou pro denní použití je rozhodně litinový motor 330d, ale ani s novějšími hliníkovým téměř žádné problémy nebyly. Geniální volbou je 330i, kde se budete muset smířit s vyšší spotřebou. Za to však dostanete skvělé řidičské potěšení ze “ždímání” pořádné atmosféry. 335i je pak pro opravdu sportovně založené řidiče, jen nekupujte vozy z prvních dvou let výroby, kdy byl tento motor abnormálně poruchový. Zajímavou alternativou je také extrémně silný diesel 335d, který už je ale náročnější na údržbu a servis. Vybírejte z méně ojetých kousků s jasnou historií a nejlépe koupené v České republice, dovozové vozy jsou často ne zrovna v pěkném stavu nebo s chudou výbavou a nejasnou historií.

e92_6

Nedoporučujeme

Určitě se vyhněte základnímu benzínovému motoru 316i/318i, který byl vhodný maximálně tak do města, chyběl mu výkon a byla s ním spousta problémů. Solidní pověst nemají ani naftové čtyřválce, které trápí spousta poruch, zejména odcházejí turba, vstřiky a praskají hlavy. Dovezená auta bez výbavy a stav nebývá zrovna stoprocentní. Nejvýkonnější 335i kupovat jen po pečlivěm majiteli a s nižším nájezdem. Strašlivá jsou i základní sedadla, a tak pokukujte raději po těch sportovnějších, která poznáte podle prodlužovatelné části na přední straně.

Comments

comments