Test ojetiny Honda CR-Z: První sportovní hybrid

Hybridní sportovní coupé – jakkoli takové spojení zní šíleně, tady to platí do posledního puntíku. CR-Z je celkově zvláštní, které předběhlo svou dobu o několik let. Duchovní nástupce legendárního modelu CRX se totiž rozhodl vsadit na netradiční kombinaci pohonu a využít ji v dynamický a úsporný prospěch. Výsledek byl prodejní katastrofou a CR-Z se stalo jedním z nejpodceňovanějších aut vůbec. Proč to? Ze dvou důvodů. Jednak to měl být první hybrid s ambicemi sportovního auta a druhak se musel spokojit s maximálním výkonem 124 koní, a to ještě jen tehdy, když jsou dost nabité akumulátory. To byla v očích fanoušků sportovních Hond opravdová tragédie. Vše korunovalo prohlášení automobilky, že inspirací při vývoji byl Lotus Elise… No nic, ve fabrice tehdy měli zřejmě kvalitní materiál.

Tak, či onak, CR-Z je auto, které vlastně způsobilo revoluci a inspirovalo mnohem větší a slavnější automobilky. Byl to totiž vůbec první hybrid, který elektrickou energii použil pro zlepšení výkonu spalovacího motoru a vyvážení jeho výkonových děr ve spodním spektru otáček. Je to hybrid, který neumí popojíždět v elektrickém režimu, je to hybrid s manuální převodovkou a první hybrid, který elektrickým motorem supluje klasické přeplňování. Že vám to připomíná LaFerrari, McLaren P1 nebo Porsche 918 Spyder? Ano, s trochou nadsázky, ne však daleko od pravdy, lze říci, že Honda tyto vozy inspirovala, protože přišla vůbec jako první s nápadem využít elektrickou energii pro lepší výkony a ne pro nudné popojíždění na elektriku.

honda-crz-3

Honda CR-Z přišla na trh v roce 2010 a po necelých pěti letech se v Evropě přestala pro malý zájem prodávat. Nabídka je skutečně malá i na trhu ojetin, kde se model objeví jen občas. Jsem moc rád, že jsem v AAA Auto na jeden zachovalý kus narazil a mohl jej otestovat. Nabídka je větší v zahraničí, kde Honda spadala díky hybridnímu pohonu do nižší kategorie zdanění. Pod kapotou najdete atmosférický čtyřválec 1,5 l, který má k převodovce připojený elektromotor. Ten funguje jako asistent a spalovacímu motoru opomáhá. Sdružený výkon soustavy je 91 kW (124 k) a točivý moment dosahuje na slušných 174 Nm v 1000 až 1500 ot./min. Když elektromotor při akceleraci z nízkých otáček zabírá, funguje to trochu jako přeplňovaný motor.

Na počátku výroby sekundoval benzinovému motoru elektrický bezkartáčový elektromotor s výkonem 10 kW a 79 newtonmetry a energii dodával nikl-metal hydridový akumulátor. Při modernizaci v listopadu 2012 však automobilka elektromotor posílila na 15 kW, zvýšila napětí ze sta na 144V a použila lithiové baterie. Také motor z osvědčené řady L posílil z 83 na 89 kilowattů, díky čemuž celkový výkon soustavy stoupnul z 91 na výsledných 101 kilowattů. Ani v jednom případě se však soustavy není třeba bát. Oba motory jsou velmi spolehlivé a ani s akumulátory, které vyjdou na padesát tisíc, nebývají problémy.

honda-crz-6

Elektrická asistence, fungující už od volnoběhu, zajistí velmi příjemnou dynamiku v nízkých otáčkách, která je podpořena i příjemně bručivým projevem výfuku a nezřídka i hvízdnutím předních kol. Bateriové newtonmetry přestávají být znát kousek za 4000 otáčkami a následně už spočívá pohon kupéčka na bederech benzinové patnáctistovky, zatímco elektromotor už asistuje spíše „aby se neřeklo.“ Pohonné ústrojí rozhodně potěší skvělou odezvou na plyn a příjemným zvukem.

Honda si dala záležet i na ovládacích prvcích, a tak potěší skvělým řízením (ačkoli působí kolem přímého směru malinko ospale, pyšní se přesností, ostrostí a strmostí) a výbornou kulisou manuální převodovky. Oproti ostatním hybridům jsou výborné i brzdy, ve kterých není cítit přechod mezi rekuperací a nástupem brzdného účinku. Podvozek je bez debat nejsilnější zbraní tohoto auta. Klíčový je zejména krátký rozvor. Díky němu zatáčí kupé přímo ďábelsky – okamžitě, naprosto precizně a s neskrývanou chutí. Současně je spíše neutrální než nedotáčivé, což bude možná i zásluha 40 kg akumulátorů mezi zadními koly.

honda-crz-24 honda-crz-25

Krátký rozvor je současně zásadním faktorem též pro zábavnost. Na ubrání tlaku na plynový pedál reaguje záď odlehčením zadní nápravy, což z CR-Z dělá velmi příjemné náčiní i na technické závodní okruhy, současně má ale tolik stability, že nehrozí přetočení.

CR-Z je také nečekaně komfortní. Jízda rozhodně nepřipomíná žebřiňák, místo toporných kmitavých pohybů se vůz na nerovnostech jen lehce pohupuje. V zatáčce se nakloní jen lehce a zakleknutí je pevné a stabilní, trochu citlivější je ale na prudké změny směru jízdy, kdy občas dochází k rozkývání karoserie. Toto nastavení má pozitivní vliv nejen na velmi dobrou schopnost tlumit rázy od rozbitých vozovek, ale také na vynikající stabilitu na nerovnostech.

honda-crz-5

Dobré je také vědět, že hybridní pohon a motor jako takový jsou velmi spolehlivé záležitosti. Životnost akumulátorů je otázkou, ale prozatím se ani u pětiletých aut neprojevuje velký pokles kapacity akumulátorů a i dodávka energie a rekuperace je spolehlivá. Hlídejte si stav podvozku a hledejte auta, která nejsou dobitá z městského provozu. Vyhněte se strojům po individuálním tuningu, nejcennější je originál. Elektronika je obecně spolehlivá, ale všechno prověřte.

Výhodou jsou auta s vyhřívanými sedačkami (v CR-Z velmi pomalu nabíhá topení), tempomatem a parkovacími senzory. Vyzkoušejte také klimatizaci a posilovač řízení, jestli mu neklesá účinek. Problém této Hondy není ani tak spolehlivost jako to, že prakticky všechny díly jsou jedinečné a nezaměnitelné třeba s Civicem, takže vás případné opravy (hlavně ty související s karoserií) budou stát dost peněz. A také pozor na spojku, výměna celé sady stojí skoro 20 000 korun.

honda-crz-1

CR-Z je rozhodně zajímavým autem a skvělou volbou pro individualisty. Příliš jich nepotkáte a exkluzivita je zaručena jednak extravagantní karoserií, tak i průkopnickým pohonem IMA. Interiér je kvalitně zpracovaný a mnohem hodnotnější než v dobovém Civicu. Zejména uvnitř lze vidět, kolik Honda tomuto modelu věnovala péče. Potěší bohatá výbava, zajímavé detaily a skvělá sedadla. CR-Z bylo rozhodně neprávem přehlížené auto, jezdí totiž fantasticky, jen přišlo v nesprávný čas příliš brzy.

.

Comments

comments