Test ojetiny Škoda Citigo: Malý, ale šikovný

Škoda Citigo byl pokus automobilky o vstup do nabité třídy městských mini vozů. Vedle sourozence VW UP! jste mohli vybírat například mezi vozy Kia Picanto, Opel Adam, Fiat 500, Toyota Aygo a jeho sourozenci Peugeot 108 a Citroen C1. Do boje zasahoval také Hyundai i10 a mnoho dalších. Všechny zmiňované vozy najdete poměrně dobře zastoupeny na trhu ojetin a je opravdu z čeho vybírat. Vůz nám zapůjčilo AAA Auto.

Konkrétně u Citiga ale musíte být opatrní, protože škodovka se tímto modelem trefila do potřeb především rozvozových firem a restaurací, takže musíte počítat, že auto bylo jezděno především po městě a rozhodně ho přitom nikdo nešetřil. Nicméně Citigo umí být i příjemným vozítkem pro soukromé účely. Při výběru navíc můžete narazit i na čistě elektrickou verzi, kdy Citigo iV bylo vůbec prvním elektromobilem domácí automobilky.

skoda-citigo-7 skoda-citigo-14

Nejmenšího člena rodiny značky Škoda jsme podrobili zátěži v těch nejfrekventovanějších tepnách pražském provozu a vzal za své i na cestách do satelitních oblastí. Jeho ručička, v 21. století se spíše více hodí termín ukazatel spotřeby, se pohybovala pod hranicí 5l na 100 kilometrů. (Při dnešních cenách benzínu – „k nezaplacení“!) A to i při ostrých startech mezi semafory, kde se musí uznat, že tříválec, který jsme měli pod kapotou „umí“! A opravdu tak dovolí velmi slušné starty a relativně bezpečné předjíždění, které při kličkování mezi ostatními auty oceníte. Pedály při dynamickém startu z místa ocení zejména pánové s velikostí boty větší než číslo 9 . Ty jsou v Citigu příjemně (až nečekaně) daleko od sebe a trapné přešlápnutí dvou pedálů najednou a hláška „Co to sakra…?!“ tak nehrozí. Co ovšem může zklamat je přesnost řazení, která se v Citigu upřímně moc nepovedla. Ale co, v režimu jízdy známé pod názvem „Víkend“ si s hledáním třetího stupně určitě už poradíte. Stejně tak se zpátečkou.

Pro maximalizaci úspory pohonných hmot doporučujeme maximálně využívat 5 rychlostní stupeň. Podařilo se nám tak srazit spotřebu ve městě pod hranici 3 litrů. (Pozn.: Při tachometrové rychlosti 55km/h.) Na škodovácký tříválec, od kterého jsme takový kroutící moment nečekali je to docela zajímavé zjištění, co myslíte?

skoda-citigo-10

Jedna z věcí, co vás okamžitě chytí za srdce je zvuk všech tří válců letících do otáček. Takto jadrný a mizerně utlumený rachot už dneska u moc aut nevidíme (neslyšíme?) a už jenom kvůli němu vás bude Citigo bavit. K tomu přidejte pohotovostní hmotnost lehce přes 900 kilo a sportovní volant z tehdejší Octavie a bum, jste zamilovaní až po uši.

Jak se chová Citigo ve městě tedy už víme. Jednoduše ho vystihuje další „trojka“ slov: hbitý, stylový a úsporný. Jeho hbitost je však nutno brát se správným pohledem. Nezapomeňme, o jaké motorizaci se zde bavíme – verze, kde máme 44 kW do města bohatě postačí, ale na delší trasy bych si dovolil doporučit silnější verzi o výkonu 55 kW. Dalším důvodem je i nestabilita, kterou (ne)poskytuje při průjezdech táhlých zatáček, které vás při opuštění městské aglomerace prostě neminou.

skoda-citigo-12

Zbývá tedy zhodnotit pocity z jeho interiéru a získat celkový dojem. Vrátím- li se k pocitu z řazení, představme si samotné usednutí za volant. Zde si troufnu říct, že budete velmi spokojeni. Ačkoliv volant není multifunkční. Práci s veškerými ovládacími prvky perfektně zvládnete na přehledném středovém panelu, který byl za příplatek doplněn i o velmi důvtipně odnímatelnou navigaci, respektive palubní počítač. Ten byl opravdu překvapením, ovládání je absolutně nestandardní a přesto intuitivní a velmi stylové a přehledné.

Lze vlastně všeobecně říci, že celý interiér je prošpikován řadou vychytávek a řešení, které zaslouží jen a jen chválu. Dokonce i o samotném zpracování plastových částí se nedá říci, že by bylo vyloženě laciné. Sedačky bez výrazného bočního vedení připomínají pocitově ty, které znáte z Porsche. Opravdu, jde o jednoznačnou kopii a do Citiga tak nějak sedí, takže palec nahoru. Co se týče sezení v druhé řadě sedadel, zde naleznete prostor, který je spíše nouzový, ale pro cesty s cílem školka nebo škola plně vyhovující.

skoda-citigo-23 skoda-citigo-18

A aby si vaše ratolesti měli kam uložit aktovky se svačinami a případně velký týdenní nákup, připravila škodovka kufr o objemu 251 dm3. Ano, asi jsem vám právě vyloudil na tváři úsměv, ale totožným objemem disponuje i „nesmrtelný“ Škoda Favorit. A vůbec, věděli jste, že řada vnitřních rozměrů Citiga je ve srovnání s Favoritem znatelně větší? Kufr je vzadu a pod ním je rezerva. Jeho plato se nezvedá a není v něm světýlko, v noci tak nic nevidíte, protože světýlko není ani nad zadními sedadly. Po zavření kufru a rozjetí se zjistíte, že dozadu nic nevidíte, protože jste si ručně vyklopili plato kufru a nedali ho zpátky.

Na co pozor?

Řada ojetin se nabízí s velmi strohou výbavou a pasivní bezpečnost při střetu s náklaďákem asi také nebude úplně skvělá. Jinak se ale zdá Citigo i po sedmi letech od začátku prodeje jako spolehlivá a na servis nenáročná ojetina. Ceny starších vozů dnes začínají pod 100 tisíci korunami, za zánovní pak zaplatíte kolem 250 tisíc korun. Aktuálně je v nabídce tuzemských bazarů přes 300 exemplářů. Dvě třetiny z nich mají slabší tříválec 1.0 MPI s výkonem 44 kW, zbytek (asi 120 kousků) má pod kapotou silnější verzi s výkonem 55 kW. Pro zájemce je v nabídce i pár kousků na CNG a LPG. Ve všech případech jde o stejný dvanáctiventilový atmosférický tříválec, který je pro svou jednoduchost spolehlivý a bát se ho nemusíte. Držte se ale pravidelné roční výměny motorového oleje (až budete doma svépomocí měnit olej, nezapomeňte vyměnit i šroub s měděnou podložkou) a po 50-60 tisících kilometrech vyměňte zapalovací svíčky. Rozvody jsou poháněné řemenem, který se ale podle informací výrobce mění až po ujetí 240 tisíc kilometrů. Před koupí zkontrolujte bezchybnou funkci převodovky a účinnost brzd.

skoda-citigo-3

V případě elektromobilu Citigo iV bude stěžejní uvědomit si, jakou budete mít možnost nabíjení. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 36,8 kWh, což znamená dle režimu WLTP dojezd 225-274 kilometrů. Reálný dojezd se ale bude lišit podle několika faktorů, jako je rychlost jízdy, používání topení a klimatizace, podíl rekuperace, atd. Tyto faktory mohou snížit reálný dojezd klidně i na 150 kilometrů. Pokud najedete každý den do práce a zpět 20 km, mohla by vám teoreticky plně nabitá baterie vystačit celý týden. Ideální stav je, pokud máte doma wallbox a nabíjíte vždy po příjezdu ze zaměstnání a ráno startujete s plně nabitým akumulátorem. V tomto režimu se baterie nabije asi za 13,5 hodiny. Tak budete jezdit s jistotou, že vás auto nikde nenechá a vždy dojedete. Fajn je, že Škoda Citigo iV zvládá i rychlonabíjení ve veřejných nabíječkách s výkonem 40 kW a to za necelé dvě hodiny.

skoda-citigo-6 skoda-citigo-15

Pokud ale plánujete občas vyjet s autem i mimo město třeba na víkendový výlet, je třeba dobře plánovat a počítat s dojezdem i nabíjením. Tyto komplikace už řada lidí nechce řešit a volí raději benzínový motor. Nevýhodou elektromobilu je i jeho vysoká cena. Aktuálně se nabízí asi dvacítka kousků s cenami od 400 tisíc korun. Naproti tomu benzínové verze startují už od cca 100 tisíc korun, což je markantní rozdíl.

Comments

comments