Test ojetiny Suzuki Jimny: Vůz, na kterém vyděláte více než u sběratelských kousků

V roce 2019, po neuvěřitelných 20 letech, představilo Suzuki zcela novou generaci malého terénního vozu Jimny. Jeho nekompromisní schopnosti pro použití v náročných podmínkách, provozní vlastnosti a jízdní výkony byly díky půlstoletí zkušeností s výrobou malých off-roadů zdokonaleny a doplněny o nové technologie. Jenže jeho trvání nebylo dlouhé a ještě tentýž rok ho u nás zařízly problémy s kapacitou výroby a homologací v rámci osobních vozů. Následující rok jste si ho mohli koupit už jen jako “užitkáč” s klecí vzadu.

Příběh je to zajímavý, protože Jimny se o tři roky prodává skoro s dvounásobnou cenovkou. Jeho zhodnocení je tak vyšší než u exotických aut. Kdo ho koupil, rozhodně neprohloupil. Naopak vydělal. Důkazem budíš i tato ojetina od AAA Auto, která nová stála 480.000, na prodej o dva roky později a s 25.000 kilometry je za 780.000. Slušný!

suzuki_jimny_6d2-1

Tradice modelu Jimny sahá do roku 1970, kdy Suzuki jako první výrobce v Japonsku představil malý vůz s pohonem všech kol. Nový model se rychle etabloval jako automobil vhodný pro práci i zábavu a založil nový tržní segment. Od té doby je Jimny ikonickým modelem Suzuki s pohonem 4×4, prodává se ve 194 zemích světa a dosáhl již 2,85 milionu prodaných kusů.

Základní prvky off-roadu Jimny zůstávají. Nová generace stojí na nově navrženém žebřinovém rámu, který nese vpředu podélně uložený motor, připojitelný pohon všech kol s redukční převodovkou a tuhé nápravy v tříramenném závěsu s odpruženými vinutými pružinami. Perfektní průchodnost terénem díky vynikajícím nájezdovým úhlům vylepšuje novinka v podobě systému AllGrip PRO s funkcí kontroly trakce Brake LSD, která supluje funkci mechanických samosvorných diferenciálů. Pro co nejlepší jízdní výkony na silnicích i mimo ně Suzuki pro nový Jimny vyvinulo zcela nový atmosférický čtyřválcový motor K15B o objemu 1,5 litru.

Interiér i exteriér jsou navrženy s maximálním důrazem na funkčnost, díky kompaktním rozměrům se s novým Jimnym snadno manévruje, přesto nabízí dostatek prostoru pro posádku i zavazadla. Balíček technologií Suzuki Safety Support posouvá bezpečnost na úplně novou úroveň.

suzuki_jimny_6d1_9

Hranatá karoserie vypadá stylově, především je však zárukou dobrého výhledu a snadné orientace při manévrování. Výrazné hranaté linie dávají zřetelně najevo schopnosti vozu v náročných provozních podmínkách, současně však mají praktickou funkci. Strmější sloupky čelního skla a plochá kapota motoru zásadním způsobem usnadňují výhled vpřed, snížená spodní hrana bočních oken na straně řidiče i spolujezdce zase napomáhá výhledu do stran. Přední maska v černé barvě má jednoduché tvary, které nechávají vyniknout kulaté světlomety. Tmavá 15“ kola z lehké slitiny dále podtrhují silný dojem z exteriéru.

K dalším unikátním detailům exteriéru patří odvodňovací kanálky na krajích střechy, které jsou účinným opatřením proti zatékání vody do interiéru při otevírání a zavírání dveří, rozšiřující ochranné lemy blatníků zabraňující poškození laku karoserie od odletujících kamínků a zadní sdružené svítilny v nárazníku, které zdůrazňují jednoduchost designu, ale také neomezují šířku vstupního otvoru do zavazadlového prostoru.

Mnoho designových prvků je odvozeno od legendárních předchůdců, nový Jimny díky nim jasně odkazuje na předchozí generace. Ve výsledku se jedná o opravdu povedený design, který kombinuje moderní pojetí s retro odkazem. Mohl bych ho přirovnat k legendárnímu G-wagenu, jen za zlomkovou cenu.

suzuki_jimny_5d_78

Čistě černý interiér se obejde bez barevných dekoračních prvků, které by mohly rozptylovat řidiče při manévrování. Horizontální linie palubní desky kontrastující se svisle orientovanými přístroji a středovou konzolou usnadňují řidiči odhadnout boční náklon karoserie při jízdě v členitém terénu.

Vše, co obklopuje řidiče a spolujezdce vpředu, je navrženo pro profesionální použití. Přístrojový štít je vyroben z materiálů odolných proti poškrábání, ukazatele zasazené do krychlových krytů mají jasné podsvícení, které zaručuje dobrou čitelnost v rychle se měnících světelných podmínkách, například při jízdě lesem. Ovládací prvky mají protiskluzový povrch, který umožňuje snadnou obsluhu při jízdě v terénu, a to i tehdy, pokud řídíte v rukavicích. Pro intuitivnější ovládání audiosystému se vyšší úrovně výbavy standardně dodávají s multimediální jednotkou Smartphone Linkage Display Audio, která má sedmipalcový dotykový displej a připojení Bluetooth.

suzuki_jimny_5d_104 suzuki_jimny_5d_106

Prostor pro zavazadla lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 377 litrů, to je o 53 litrů více než u předchozí generace. Opěradla a boční police jsou navrženy tak, aby maximalizovaly šířku prostoru pro náklad. Po sklopení sedadel vznikne rovná podlaha s plastovým povrchem, který se snadno čistí. Pět úchytů pod bočním oknem na každé straně a čtyři háčky na podlaze rozšiřují možnosti flexibilního využití zavazadlového prostoru.

Kompromisy ale nemusíte dělat ani na silnici, zvýšená torzní tuhost žebřinového rámu svědčí i komfortu na zpevněném povrchu, nově dodávaný tlumič na tyči řízení omezuje vibrace přenášené do volantu a nechtěné rázy v řízení. Ať už se proplétáte městskou džunglí, nebo prozkoumáváte neprojeté cesty, Jimny nabídne potřebnou jistotu, která uklidní každého dobrodruha.

Jimny do žebřinového rámu přidává novou výztuhu ve tvaru X a další dvě příčné výztuhy, které zesilují konstrukci a zvyšují torzní tuhost. Konstrukce poskytuje podvozku potřebnou oporu pro jízdu v náročných podmínkách a chrání karoserii v členitém terénu. Zcela nový Jimny do žebřinového rámu přidává novou výztuhu ve tvaru X a další dvě příčné výztuhy, které zesilují konstrukci a zvyšují torzní tuhost. Velkorysé nájezdové úhly 37 stupňů vpředu a 49 stupňů vzadu doplňuje přechodový úhel 28 stupňů. Tyto parametry umožňují snadno přejíždět překážky a vyjíždět prudké svahy bez rizika poškození nárazníků a podvozku.

suzuki_jimny_5d_117

Tuhé nápravy přinášejí výhody při jízdě v terénu. Pokud je jedno kolo tlačeno vzhůru, pevně spojené kolo na protější straně je tlačeno dolů, čímž se zlepšuje trakce na nerovném povrchu. Jimny je vybaven přepínatelným systémem pohonu všech kol AllGrip PRO, který lze pákou spojenou přímo s přídavnou převodovkou snadno přepínat mezi režimy 2H (pohon zadních kol), 4H (pohon všech kol) a 4L (pohon všech kol s redukcí). Ve srovnání s režimem 4H dosahuje 4L většího točivého momentu na kolech, což usnadňuje jízdu v těžkém terénu a výjezdy prudkých svahů. Pokud dvě kola v protilehlých rozích karoserie ztratí trakci, nový systém kontroly trakce Brake LSD automaticky přibrzdí protáčející se kola a zajistí přesun hnací síly na kola s lepší trakcí. Tento systém umožňuje Jimnymu vyprostit se z bláta či závěje nebo plynule projet úsek s hlubokými výmoly.

Místo stávajícího motoru o objemu 1,3 litru pohání zcela nový Jimny nový motor s objemem zvětšeným na 1,5 litru. Díky tomu poskytuje ve všech otáčkách více točivého momentu než předchůdce. Výrazný nárůst točivého momentu v nízkých otáčkách usnadňuje jízdu v terénu, kde je potřeba jet nízkou rychlostí. Navzdory většímu objemu a posílení motoru se celkové rozměry pohonné jednotky mezigeneračně zmenšily, nový motor je také o 15 % lehčí a dosahuje nižší spotřeby.

suzuki_jimny_6d2_26

Pětistupňová manuální převodovka má v zájmu snížení spotřeby a zlepšení odhlučnění. Jednotlivé převodové poměry přizpůsobené možnostem nového motoru. Nově tvarovaná řadicí páka snižuje přenos vibrací a zpřesňuje řazení. Čtyřstupňová automatická převodovka byla upravena s cílem snížit vnitřní tření, a tedy spotřebu paliva. Schéma ovládání automatické převodovky bylo z předchozího typu změněno na přímou kulisu se snadnějším ovládáním.

Jízdně je zmenšená a roztomilá krabička opravdu příjemným překvapením. Po běžné silnici jsem toho najel sice jen kousek, ale byla dost nekvalitní na to, aby prověřila podvozek. I s tuhými nápravami umí nabídnout relativně slušný komfort jízdy – nikde nic nemlátí a panely nepovrzávají. Krátký rozvor sice karoserií lehce natřásá, ale komfort je v pořádku. Jimny se i velmi ochotně stáčí do oblouku, ale řízení je samozřejmě trochu delší a tupější.

To však oceníte v terénu, kde se láme chleba a Jimny se brutálně vzdaluje veškerým rádoby teréňákům. Je úplně jedno, že maximální rychlost je jen 145 km/h a Suzuki raději ani nezveřejňuje zrychlení na stovku. Na co také? Zážehová patnáctistovka je ze stejné série jako čtyřválec o objemu 1,4 litru v Suzuki Swift Sport či Vitaře, jen tady má větší vrtání i zdvih a především ji chybí turbo.

V terénu se jedná o opravdu působivé auto, které se nezastaví téměř před ničím. Zvládne toho více, než mnohem dražší offroady a klidně i to samé, co třeba legendární Géčko. Jenže za to dáte 3 miliony. Stačí přiřadit pohon všech kol, sepnout redukci a tunu vážící hranaté cosi se šplhá do prudkých kopců s naprostou suverenitou. Tím myslím kopec, který byste měli problém vyšlapat. Může při tom křížit nápravy, jezdit v náklonu nebo hupsat přes nerovnosti. nezastaví ho ani bahno nebo voda. Tohle je dokonalá věc.

Jasně, na dálnici to bude horší, ale jako celek je nová generace Jimny velký sympaťák, který nadchne svým vzhledem i jízdními dovednostmi.

Comments

comments