Test ojetiny Toyota RAV4: Spolehlivost a komfort na prvním místě

Pokud upustím od osobního názoru na kategorii SUV, jedná se v tomto případě o vůz designově kvalitní, což zdaleka není pro japonskou produkci typické. Na druhou stranu, srovnání s především německými konkurenty mu přece jen láme vaz. Chápu, že Evropa není a ani nemá být hlavním odbytištěm, a to především v jejich hybridních variantách. Tou je zcela jistě Severní Amerika, ale když se zamyslíte nad oblibou evropské produkce na tomto území a společenským statutem majitelů takových vozů, není moje úvaha naprosto zcestná.

Interiér zůstal po faceliftu oproti exteriéru takřka nedotčen. Samozřejmě je třeba mít na paměti, že se jedná pouze o facelift a při tom se architektura palubní desky mění jen velmi zřídka. Nová je grafika přístrojů, multimediální sytém, některá tlačítka a třeba volant. Palubní deska však nese standardní japonsky tvrdé plasty v podivné kombinaci s nevzhledně velkými obdélníkovými tlačítky. Tady Toyota na konkurenci pořád hodně ztrácí.

toyota-rav4-9

Pokud se však podíváte na skutečný věk tohoto modelu, který je třeba počítat od vzniku celé generace nejen faceliftu, nemohu být přespříliš kritický. Několik zmatených linií a výše zmíněných chyb je jen pihou na kráse kvalitně provedeného a ergonomicky příjemného prostředí.

Pod kapotou zkoušeného modelu od AAA Auto byl dieselový motor 2.0 o výkonu 105 kW. Zajímavostí je, že tato jednotka pochází od BMW. Pro běžného uživatele, který bude auto využívat denně a na dlouhé cesty je to ideální volba. Tato motorizace se sice váže pouze s předním pohonem, ale nabízí dobrou dynamiku a velmi nízkou spotřebu. I takto velké a těžké auto umí jezdit dlouhé dálniční trasy kolem 6 litrů. Mimo město po okresních silnicích i za méně. Motor je navíc poměrně kultivovaný a dobře odhlučněný.

toyota-rav4-15

Podvozek je příjemně poddajný, komfortní a auto skvěle filtruje nástrahy českých silnic. Toyota vůz naladila primárně na komfort a nesnažila se vozidlu vnutit jakoukoli sportovnost, což je jedině dobře. RAV4 je velmi příjemné, tiché a pohodlné auto, které vás bude svou příjemností bavit řídit.

Stejně jako vždy jsem se snažil prověřit vůz ve všech možných podmínkách a pokud se bavíme o SUV, nesmí mezi nimi chybět ani výlet mimo silnici, i když v tomto případě pouze značně krátký a nenáročný. Pohon pouze přední nápravy (i když čtyřkolka v nabídce byla) by více stejně nedovolil. RAV4 však díky zvýšené světlé výšce zvládne polní cestu nebo mírný terén bez problému. Jen musí být sucho. Všichni ale více či méně očekáváme spíše plavnou a pohodlnou přepravu po silnicích. A přesně tu auto plní na jedničku.

toyota-rav4-18

Takže ano, i velké SUV umí být ekonomické, svižné a kultivované. V případě modelu RAV4 musíte udělat jisté kompromisy ve zpracování interiéru, jinak se ale jedná o příjemné auto pro každodenní život. Jen nečekejte zábavu nebo emoce. Ty vám opravdu nenabídne.

Na co pozor?

Naftové motory v Toyotě RAV4 nebyly zrovna prodejním hitem. Převážná většina se jich prodala s benzínovým dvoulitrem. Přesto se v naftové motory v nabídce objevují. Jde hlavně o dva dvoulitry D-4D. První z nich má výkon 91 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Prodával se od roku 2013 do roku 2015. Vozy s tímto motorem jsou ty nejlevnější v naší nabídce s cenami od cca 320 tis. Kč. Od roku 2016 se pod kapotu dostal nový dvoulitrový diesel od BMW. Má 105 kW a i bez AdBlue splňuje Euro 6. Vozy vybavené tímto motorem mají vždy jen pohon předních kol. Pokud tedy dvoulitr, pak tento.

Kdo vyžaduje čtyřkolku, musí sáhnout po 2,2 D-4D o výkonu 110 kW. Pozor ale, tyto motory jsou dva. Oba mají stejný výkon i točivý moment, vy berte opravdu motor s označením D-4D, jehož spolehlivost není při správném zacházení špatná. Naopak jednotka 2,2 D-CAT je na můj vkus konstrukčně příliš složitá na to, aby dobře fungovala i u ojetějších kousků. Navíc má i vyšší spotřebu. Ještě obecně k volbě převodovky – pokud můžete, volte manuální šestikvalt, automat (ať už 6st, nebo CVT) má příliš pomalé reakce. Pokud se obecně bavíme o spolehlivosti zmíněných naftových motorů, neměla by vás u nich potkat žádná nečekaná závada. Naopak ty očekávatelné jsou podobné, jako u ostatních dieselů od konkurence – tedy opotřebené vstřikovače, nefunkční FAP, nebo unavené dvouhmotové setrvačníky. Preventivně tedy tankujte kvalitní naftu a používejte aditiva. Naopak pohon 4×4 je spolehlivý a nezlobí, nezapomeňte ale co 30 tis. km vyměnit olej v rozvodovce.

toyota-rav4-16

A co benzínové varianty? Oba motory jsou za mne v pořádku. 2.0 Valvematic má výkon 111 kW a spolehlivé nepřímé vstřikování. Při dobrém servisu tento motor vydrží opravdu hodně. Já osobně bych jej vybíral pouze s manuální převodovkou, automat mu bere dost výkonu a zvyšuje zbytečně spotřebu. S tímto dvoulitrem dostanete v RAV4 vždy pohon všech kol. Tento motor byl v prodeji ihned od začátku (2013), takže ojetiny s ním jsou levnější. Aktuálně na TipCars začínají ceny čtvrté generace už od cca 370 tisíc korun.

toyota-rav4-7

Druhou možností, kterou jste sám nastínil, je sáhnout po motorizaci 2,5 Hybrid o výkonu 114 kW (kombinovaný výkon 145 kW). Tahle auta jsou už o něco dražší, protože se Hybrid začal nabízet až po faceliftu v roce 2015. Cenově startují zhruba na 500 tis. Kč, tedy stejně jako je váš rozpočet. Pokud tedy budete chtít hybrid, bude třeba něco připlatit, počítejte s příplatkem cca 100 tis. Kč. Výběr v tuzemsku však není největší. Každopádně pohonná jednotka je opět příkladně spolehlivá. Ostatně velmi dobře slouží i v některých Lexusech. Dodává se jen v kombinaci s planetovým automatem. Tuto motorizaci můžete mít jak s předním pohonem, tak i ve čtyřkolce. Při koupi kousku s pohonem všech kol zkontrolujte, zda se měnil olej v rozvodovce, předepsaný interval je 30 tis. km. U automatu je dobré vyměnit olej preventivně do nájezdu 100 tis. km.

Comments

comments