Test ojetiny Volkswagen Amarok 2.0 BiTDi. Expediční speciál strhává veškerou pozornost

Středně velké pick-upy jsou i u nás hojně zastoupeny a na výběr máte opravdu velké množství. Pokud ale hledáte schopnosti, jakou je použitelnost pro každý den, jízdní komfort podobný SUV a to vše v kombinaci s perfektním výkonem v terénu, možnosti výběru se najednou výrazně zúží. Tuto kombinaci totiž umí vlastně jenom Volkswagen Amarok. Ten patří mezi ty nejkomfortnější a nejpoužitelnější pick-upy na trhu a to právě z hlediska každodenní použitelnosti a cestovního komfortu. Tentokráte se mi ale dostal do rukou jeden neobyčejný kousek od AAA Auto, který se sériovým modelem nemá mnoho společného. Na zakázku proměněný Amarok v expediční speciál si strhl mou pozornost a okamžitě jsem jej musel mít doma. A pozornost si strhnul i všude, kde se ukázal.

amarok3

Důvod je zřejmý na první pohled – masivně rozšířené blatníky s nýty, zvednutá karoserie pomocí dvojitého (!) odpružení, monstrózní terénní pneumatiky, přední nárazník byl vyměněn za železnou traverzu s navijákem, rámem a skluznou plochu. Traverza je samozřejmostí i na zadní části, nechybí velké ochranné trubky kolem prahů, šnorchl, zahrádka s plnohodnotnou rezervou na střeše a nespočet přídavných světel. Zejména diodová střešní rampa přes celou šířku auta umí pořádně rozpálit okolí. Světla jsou i po bocích vozidla, abyste viděli kolem sebe do všech stran. Vše korunuje tmavý zelený lak připomínající armádní speciál. Uprostřed Prahy tohle auto vyvolávalo velký rozruch, v tom pravém smyslu slova. Uvnitř zadní nádstavby se ukrývá zakázkový organizér v podobě pojízdných šuplíků a také zásobník na vodu s hadicí. Nic tedy nebrání vyjet vstříc pořádnému dobrodružství, toto auto vás ve štychu rozhodně nenechá. Tomu odpovídá i technická výbava – základem je totiž ta nejlepší verze pohonu 4×4 s pevně a manuálně přiřaditelným pohonem přední nápravy (do té doby je pohon zadní), manuální převodovkou s možností redukce a zámky diferenciálů. V terénu vás tak bude limitovat jen délka a celková velikost auta, protože i gumy zvládnou absurdní překážky.

amarok2

Dosud jsem nezmínil motor, ten je tou nejsilnější variantou předfaceliftové nabídky Amaroku, tedy čtyřválcový dvoulitr přeplňovaný dvěma turby a dávající výkon 132 kW a 420 Nm. Výkon sice není nízký, ale s těžkým a zvednutým Amarokem na terénních gumách má motor co dělat. Opravdu citelné je to v dálničních rychlostech či v táhlých stoupáních. V terénu nebo městě pomáhají krátké převody a nízko položené maximum točivého momentu a dynamika je relativně solidní. Nicméně motor má příjemnou reakci na pokyny a nechá se snadno vytáčet. Dokonce je i kultivovaný a v kabině o něm téměř nevíte. Spotřeba tohoto Amaroku se pohybovala okolo deseti litrů při vyšší zátěži během týdenního testování, což je solidní hodnota, kterou jsem vzhledem k podobě auta opravdu nečekal. A překvapily mě i vlastnosti těch obřích pneumatik. Ano, mají valivý odpor a hučí, jenže ne tak hrozivě, jak jsem očekával. Amarok s nimi i poměrně ochotně zatáčí a brzdí. Dech vám ale vyrazí komfort této konkrétní úpravy. Díky dvojitému odpružení a velké světlé výšce, navíc v kombinaci s vysokým profilem gum je pohodlí podvozku přímo ukázkové. Můžete přejet cokoli, jakýkoli rychlostní retardér, nerovnost a ucítíte jen lehké zhoupnutí. A co teprve v terénu!

amarok6

Stačí sednout a vyrazit na pořádnou expedici do zapomenutých krajin a těžkého terénu. S Amarokem vlastně není problém jet jakkoli daleko, protože komfort, který nabízí je téměř bezkonkurenční a z běžně dostupných pick-upů v Evropě neznám lepšího. Tlumení nerovností je naprosto excelentní a podvozek je příjemně plavný, ale ne houpavý. Odskakování zádě, natřásání nebo špatný grip se tady opravdu nekoná. Řízení sice moc zpětné vazby nepobralo, ale auto poslouchá na slovo a jde přesně tam, kam jej nasměřujete. Za volantem si ani neuvědomujete, jak velké auto řídíte, dokud teda nebudete chtít zaparkovat nebo vjet do podzemních garáží, tam se opravdu nevejdete… :) K tomu si připočtěte špičkové odhlučnění interiéru a dostanete auto, které bude ideálním společníkem pro všechny účely. Kvalita interiéru je, na tuto třídu, také nadprůměrná a zcela tu chybí takový ten “užitkový” look. Sedadla jsou pohodlná, volant dobře padne do ruky a klasické ovládací prvky koncernu Volkswagen zklamat nemůžou. Člověk se tu cítí velmi dobře a navíc ten rozhled a prostor je čistě návykový. No a v terénu? To je prostě pohádka! Jediným limitem je strach řidiče, jinak platí pravidlo, že Amarok zvládne skoro všechno a především v naších podmínkách to pro něj bude velmi snadné. Amarok s absolutní jistotou stoupal do strmých kopců po kořenech stromů, šutrech, v blátě a brodil se hlubokými kalužemi a brody. Nic to pro něj nebylo, ani když doslova lítal vzduchem. Přistání bylo jako do peřinky :) Za jeho volantem se tak nějak cítíte nezastavitelní a to je přesně to, o čem tato edice měla od počátku být. A plní to na sto procent.

amarok5

U tohoto konkrétního expedičního Amaroku se nebudu věnovat konkrétním úpravám z hlediska poruchovosti u ojetin, ale zaměřím se na Amarok všeobecně. Ten se u nás začal prodávat v roce 2010 a až do roku 2012 šlo o vozy vyráběné v Argentině. Všechny tyto pick-upy měly šestistupňové manuální převodovky. Verze s osmistupňovým automatem přišly na trh až v roce 2012. V Amaroku se objevují celkem tři verze motoru 2.0 TDI. Nejslabší má výkon 90 kW, silnější 103 kW a pak tu máme dvolitrové bi-TDI, tedy motor se dvěma turby, který má výkon 120 nebo 132 kW. Doporučuji projížďku v každém z nich, ať můžete srovnat, zda výkon motoru dostačuje na účel, kterému bude vůz sloužit.

amarok4

U bi-turba bude samozřejmě větší riziko závad, ale pokud vůz před koupí důkladně zkontrolujete a budete mu dopřávat nešizený servis, může být spolehlivý. Osobně bych z hlediska budoucí spolehlivosti sázel na jednoturbovou variantu s výkonem 103 kW. Každopádně ale pozor na zakarbonovaný motor. Zkontrolujte hydraulická zdvihátka s ventily, případně je nechte preventivně vyměnit. A motorový olej měňte po roce nebo nejpozději 20 tis. km (při koupi udělejte pro jistotu kapkovou zkoušku). Pokud motor “žere” olej, na vině mohou být buď opotřebená turbodmychadla nebo netěsné podložky pod vstřikovači. Zbytek součástí (podvozek, převodovka, diferenciály) vozu je abnormálně spolehlivý.

Comments

comments