Test ojetiny Volvo S80 T6 AWD. Let první třídou

Volvo nedávno pustilo do prodeje zbrusu nový model S90, který si má vyšlápnout na prémiové vozy typu Audi A6, BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E nebo Jaguar XF. Ceny jeho předchůdce S80 tak klesají k příjemný hodnotám a my se dnes podíváme, jak vlastně tyto ojeté kousky jezdí. Proto jsme si v AAA Auto půjčili rovnou variantu T6 AWD se silným přeplňovaným šestiválcem o objemu tří litrů a výkonem 285 koní.

Vzhled, interiér, rozměry a technika

S80 se bez výrazných designových změn vyrábí už od roku 2006 a s poklonou musím říct, že to na něm není vůbec znát. Švédsky jednoduché, avšak originální tvary v doprovodu bílé barvy zaujmou a troufnu si tvrdit, že S80 je v tomto provedení velmi pěkné auto. Vypadá konzervativně a zároveň majestátně. Jeho majitelé nebudou dělat machry před slečnami, což s takovým Audi A6 nebo BMW řady 5 můžete, ale v klidu a elegantně dojedou na pracovní schůzku, vyřeší vše potřebné a zase s ledovým klidem odjedou domů. Troufnu si tvrdit, že do Volva S80 musíte dospět a i proto v něm příliš často nevidíte řidiče mladšího 30 let.

5 4

Po usednutí oslní všudypřítomná jednoduchost. Volant s geniálně tlustým věncem výborně padne do rukou. Střed palubní desky je tvořen z jednotného kusu hliníkového panelu a směrem ke spolujezdci se táhne elegantní hliníková linka. Posad je vyšší, sedadla velmi komfortní a ergonomie výborná. 7 ” displej má vysoké rozlišení, ale jeho ovládání a reakce nejsou příliš chválihodné. Navigační systém má občas svou hlavu a při nastavování cílové destinace budete mít často chuť něco rozbít. Kabina je velmi prostorná ve všech směrech, což platí i o místě pro cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor nabízí slušný objem 480 litrů, ale nákladový otvor velikostí zrovna neoplývá.

2 1

Jízda

Hmotnost vozu je 1750 kg a užitečná hmotnost až 559 kilogramů. Nejedná se tedy o žádného prcka, o čemž hovoří i celkové rozměry. Délka je 4851, šířka 1860, výška 1493 a rozvor 2835 milimetrů. Pod kapotou je ukrytý jeden z nejlepších šestiválců. Ten je vybavený turbodmychadlem s dvojitou spirální skříní a je za všech okolností tichý a nenucený. Má spoustu výkonu ve všech otáčkách, a když už o sobě dá vědět, na jeho vzdálený šestiválcový řev si určitě nebudete stěžovat.

Ani s reakcemi na tom šestiválec není zle. Své turbodmychadlo dokáže roztočit s uspokojivou pohotovostí a jeho výkon narůstá příjemně progresivně. S80 T6 AWD zrychluje pohotově a intenzivně na všechny rychlosti, kdekoli mezi nulou a sto osmdesáti kilometry v hodině. Točivý moment dostoupí maxima 400 newtonmetrů těsně nad dvěma tisíci otáček a neklesne až za čtyři tisíce. I pak motor přidává na síle, svých 285 koní dosáhne v 5600 otáčkách za minutu. Má to jedinou nevýhodu – pokud budete volat stádo pod kapotou na pomoc často, nechají se koně nakrmit. Nervózní řidič snadno vyžene dlouhodobý průměr přes jedenáct litrů. Zrychlení na stovku proběhne už za 6,7 sekundy a vůz upaluje až 250 km/h.

6

Vůz svůj výkon posílá přes šestistupňovou automatickou převodovku Geartronic na všechna čtyři kola. Vpředu je zavěšení McPhersno a vzadu víceprvková náprava. Tlumiče jsou adaptivní a lze volit mezi jízdními režimy Comfort, Normal a Sport (k dispozici bylo i klasické odpružení).

K dokonalosti přispívá skvělý adaptivní podvozek, který si v komfortním režimu poradí s jakýmkoliv typem nerovností a do karoserie nepropouští žádné rázy. Zbylé dva tužší režimy jen vyzkoušíte a už nikdy nezapnete, jsou tu na nic, jen zbytečnostmi navíc. Při jízdě na dálnici si připadáte jako na lodi plující po klidné hladině. Jízdu lze přirovnat i k letu v Boeingu 747 a jeho první třídě. Své na tom má i vynikající odhlučnění, kdy do rychlostí 160 km/h není slyšet prakticky vůbec nic. Jen lehké ševelení vzduchu obíhajícího karoserii. Hučení pneumatik Volvo S80 nezná a úspěšně mu plive do obličeje. Je to pořádný dálniční křižník!

Ve městě jsou znát větší proporce a hlavně dlouhá kapota, což se projeví převážně při parkování. Naopak při průjezdu městskými křižovatkami si připadám, jako bych řídil vůz o kategorii menší. Převodovka ani při pomalém popojíždění necuká a komfort na palubě zůstává zachovaný i při každodenní městské rutině, jako je třeba jízda do práce či obchodu.

3

Na okresní silnici za městem si pochvaluji tlustý volant a jeho přiměřenou tuhost. Ačkoliv je řízení bez větší zpětné vazby a je poměrně dlouhé, tak mě baví a k majestátnímu Volvu S80 se vyloženě hodí. Je to jako řídit velkou jachtu, která si přičichla ke kormidlu sportovního člunu. Tady by se měla minulá generace Audi A6 učit! Podvozek je jistý i na rozbitých silnicích a nemůžu si ho vynachválit. Ve své době hrál s Mercedesem třídy E jednoznačně finále té nejvyšší ligy. Ve sportovním nastavení se omezí náklony karoserie a s autem se dá upalovat o něco rychleji, ale už se vytratí ta jemnost a komfort předešlého režimu. Proto doporučuji zpomalit na předpisovou rychlost a užívat si plavnou jízdu

Bezpečnost

K dispozici je i spousta bezpečnostních systémů a hlavně geniálně propracovaná karoserie.  Mezi aktivní bezpečnostní prvky patří hlavně hlídání jízdy v pruzích, automatické brzdění před překážkou, inteligentní adaptivní tempomat, rozpoznání únavy řidiče nebo hlídání mrtvých úhlů.

Na co si dát pozor

Vozy jezdící v horších podmínkách trpěly na rychlé opotřebení podvozku, na což je potřeba dát si pozor. Hodně ojeté kusy mívají vůli v řízení. Určitě je nutnost zkontrolovat stav turbodmychadel, ale velkou výhodou je vysoká kvalita samotných motorů, hlavně co se vznětových pětiválců týče. Největší pozornost si zaslouží automatická převodovka Geartronic, která při špatném používání odcházela velmi předčasně a je potřeba ji pečlivě udržovat. Zpočátku se její horší stav pozná podle výrazných cukanců při rozjezdech do kopce a později podle cukání při normálním řazení.

7

Proč si Volvo S80 koupit?

Jednoduše proto, že se jedná o jedno z nejpříjemněji jezdících aut v kategorii. Podvozek je nesmírně komfortní, odhlučnění vynikající, interiér kvalitní a benzínový šestiválec prostě nepřekonatelný. Vyberete-li si pěkný a udržovaný vůz, s koupí určitě nebudete litovat, ale přesně naopak, auto si kvůli jeho chladnému klidu zamilujete!

Comments

comments