Test ojetiny Citroen C3 Aircross

Ano, C3 Aircross není vůz, který byste si spojovali s ojetinou, vždyť na trh vstoupil počátkem minulého roku. Na trhu ojetých vozidel se nicméně začínají objevovat první spíše zánovní kusy, které vám pomůžou ušetřit nejvyšší prvotní ztráty na hodnotě nového auta.

C3 Aircross v sobě pojí to nejlepší ze světa klasických hatchbacků a vozů kategorie SUV. Navíc také přidává značně praktický interiér po vzoru vozů MPV. Není to jen marketingové klišé, v autě jsou opravdu posuvné a polohovatelné zadní sedačky, které jdou navíc sklopit do jedné roviny s podlahou kufru. K tomu existuje i možnost zcela zarovnat sedadlo spolujezdce vepředu a odvést tak dlouhý předmět.

1 5

Zvenčí vůz nabízí nastolený designový směr, který poprvé aplikoval model Cactus a následně standardní hatchback C3. Novinka tak přidává typické prvky pro kategorii SUV, jako je nezbytné oplastování, deflektory vpředu i vzadu se zvýšenou světlou výšku na konečných 175 mm. Za design výrobce musím pochválit, jde si svou cestou a pomalu tento směr dotahuje k dokonalosti. Zajímavostí je provedení zadního postranního okénka, které je z polykarbonátu a je do něj zabudovaná barevná folie vytvářející dojem žaluzie.

A líbí se mi i interiér, který nese retro prvky kombinované s nejmodernější technikou. Sedadla jsou přímo libová, připomínají gauč ze šedesátých let a to platí i pro textilový dekor palubní desky. Je to fakt moc hezké a funguje to. Ve výbavě nechybí vylepšený a zrychlený infoteinment s hezkou grafikou, head-up display a podpora aktuálních mobilních zařízení s veškerou konektivitou. Zpracování palubní desky je naživo až překvapivě dobré. Cením originalitu, nápad i provedení. V dnešní unifikované době je to příjemné zpestření.

4 3

Kabina vozu je mimořádně prostorná, nabízí 5 míst s velkorysým prostorem pro nohy a nad hlavou. Zadní lavice je dělená v poměru 2 ku 1 a dá se posunout o 15 cm. Sedadlo spolujezdce lze překlopit a převážet tak předměty dlouhé až 2 metry 40 centimetrů. Zavazadelník má 410 litrů, nízkou nákladovou hranu a lze jej zvětšovat. Šikovným prvkem je mobilní podlaha anebo háčky na tašky. Na psychickou pohodu řidiče a posádky bude působit prosvětlený interiér díky velkému čelnímu sklu s vynikajícím výhledem z vozu a také panoramatické elektrické střešní okno. Novinkou je středová konzole pro uložení smartphonu a jeho bezdrátové nabíjení. Osvětlená a chlazená přihrádka před sedadlem spolujezdce pojme láhev o obsahu 1,5 litru, která se vejde rovněž do přihrádek v obou předních dveřích. Jak vůz jezdí jsem zjišťoval v zánovním voze od společnosti Mototechna.

Pod kapotou jsou dobře známé motorizace – benzínový tříválec 1.2 PureTech s výkonem 82 a 110 koní, nebo diesel 1.6 BlueHDi s výkonem 100 a 120 koní.  Tříválec je na auto dostatečně silný a hýbe s ním obstojně. Zvuk je dobře odhlučněný a kultivovaný projev mě překvapil. Svou tříválcovou koncepci dá najevo až ve vysokých otáčkách. Dobrý vliv má i na podvozek, který díky menší váze na přední nápravě ochotněji zatáčí. Naladění auta je primárně o komfortu a tlumiče dovolí výrazné náklony karoserie. Je to příjemné a většinu nerovností ani nezaznamenáte. Nečekejte díky tomu ale nějakou sportovní vlastnost – auto zatáčí ochotně, ale na dynamickou jízdu po okreskách se nehodí. Citroën byl vždy především o komfortu.

7

Diesel je pak plně dostačující a adekvátní motorizací, která má dostatek síly a slušnou rezervu. Projev motoru je kultivovaný a skvělé je i samotné odhlučnění jednotky. Už delší dobu tvrdím, že HDi jsou jedny z nejlepších dieselů na trhu a tady tomu není jinak. Jediné negativum je v přidané hmotnosti a zhoršené ochotě zatáčet. Manuální převodovka funguje dobře, dráhy jsou krátké a poměrně přesné. Řízení je pak přeposilované a zcela chybí zpětná vazba. U auta tohoto typu to však není žádné mínus.

Díky funkci Grip Control je možné se s autem vydat i na nezpevněné cesty a využít některý z nabízených režimů: písek, sníh, off road, esp off. Se systémem Grip Control je spojena fuknce Hill Assist Descent, která auto udrží v nízké rychlosti při sjíždění velmi strmých svahů. Řidič má tak plnou kontrolu nad vozem v různých rizikových situacích.

12 užitečných podpůrných prvků řízení napomáhá bezpečnému cestování. Za všechny jmenujme dva – head up displej, výsuvný panel před řidičem, na který jsou barevně promítané klíčové informace a nouzové automatické brzdění, kdy čidlo automaticky aktivuje brzdy, pokud kamera detekuje riziko kolize.

6

Výbava Live zahrnuje velmi bohatou standardní výbavu, včetně manuální klimatizace, ESP+ASR, tempomatu, systému pro pomoc při rozjezdu do svahu, systému pro čtení dopravních značek a systému varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, šesti airbagů a i nemetalickou barvu bílá Naturel. Startovací cena pro motorizaci 1.2 PureTech 82 Man je 309 900 Kč. Příplatková výbava je omezena na audiosystém a možnost dokoupení dojezdového kola či metalické barvy.

Výbava Feel rozšiřuje svou standardní výbavu o audiosystém a dotykový 7“ displej, kožený volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přídavná denní světla s LED optikou, podélné střešní nosiče a další designové prvky vnější elegance. U benzinové motorizace 1.2 PureTech 82 Man je cena stanovena na 339 900 Kč a v dieselové variantě 1.6 BlueHDI 100 Man na 409 900 Kč. Nabídka příplatkové výbavy je bohatá: pakety pro usnadnění parkování, hands free přístup a startování vozu, paket automatická klimatizace s mlhovými světly, hliníkové disky kol, tažné zařízení nebo designové pakety.

2

Nejvyšší stupeň výbavy, Shine, má v sériové výbavě i zadní parkovací asistent, automatickou klimatizaci, přední mlhová světla, automatické stěrače s dešťovým senzorem, navigační systém 3D v češtině s integrovanou mapou Evropy a 5 letou aktualizací zdarma, rádio AM/FM s 6x repro, + hands-free Bluetooth + konektor USB + zásuvka typu Jack + Mirror Screen, sklopnou a posuvnou lavici ve druhé řadě dělenou v poměru 2/3 – 1/3 s výklopnou loketní opěrkou s integrovaným držákem nápojů, otvorem na lyže, hliníkové disky kol a Pack Look.

Plusy

– Pružný motor
– Slušné odhlučnění
– Ideální naladění podvozku
– Slušný vnitřní prostor
– Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

– Schod po sklopení zadních sedadel
– Malé vnitřní zpětné zrcátko
– Panoramatická střecha omezuje prostor nad hlavou vzadu
– Vyšší prahy znesnadňují vystupování zezadu
– Horší ovládání a reakce informačního systému

Comments

comments