Test ojetiny Ford Focus Kombi: Praktické rodinné auto pro lidi, co rádi řídí

Ford u čtvrté generace Focusu vsadil na klasiku. Zpředu si hned všimnete šestiúhelníkové mřížky chladiče, jež dominuje celému předku. Z boku nepřekvapí vyvážené proporce a dva prolisy srážející se na zadních dveřích. Při pohledu šikmo zezadu je na auto pohled asi nejhezčí. Středně velké kombi má nízkou a ladnou siluetu a v testované černé vypadá pěkně elegantně.

Americká automobilka je přebornicí v prostých, leč stále vkusných interiérech, plných ovládacích tlačítek, jimž vévodí jeden centrální displej multimediálního systému Sync3. Neovládá se nejjednodušeji a není z nejrychlejších, spárování s telefonem se vám málokdy podaří hned napoprvé, ale třeba tyhle neduhy by měla vyladit chystaná čtvrtá generace softwaru.

ford-focus-kombi-14 ford-focus-kombi-11

Větší potíž máme s tím, že na tablet mají ideální výhled možná jen cestující z prostředka zadní lavice, neuškodilo by obrazovku trochu víc naklonit směrem k řidiči. Jinak je ale „obyčejnost“ vnitřku v kombinaci s látkovými sedačkami přívětivá, na rozdíl třeba od i-Cockpitu od Peugeotu nemá fordovský interiér žádnou šanci dělit zákazníky na ty, kterým se zalíbí, a ty, kterým se bude protivit. A to je jeho největší zbraní.

Pokud se rozhodnete sáhnout zrovna po Focusu, možná to bude pro jeho nebývalou (a pověstnou) prostornost. Vskutku – tohle byla odedávna velká devíza fordovských kombíků a Focus na ni směle navazuje. Zvlášť pozoruhodná je přepravní kapacita kufru, jež činí objemných 635 litrů (bez rezervy, s ní 575). Oproti hatchbacku s 392 litry je to veleskok.

ford-focus-kombi-18

Pokud vám tříválec nesmí přes práh, tak už snad raději dál nečtěte. Ze zážehových motorizací jsou v nabídce výhradně tříválcové motory, navíc s funkcí odpojování jednoho válce. Nejsou ale vždy stejné, kromě výkonu se liší také svým objemem. Základ začíná s výkonem 74 kW, výkonnější provedení disponuje výkonem 92 kW. A oba mají objem jednoho litru.

Nad nimi stojí tříválcová patnáctistovka, která je naladěna na 110 kW. Vyjma nejslabšího motoru mohou být motory kombinované s osmistupňovou automatickou převodovkou. Jde přitom o nově vyvinutou skříň ve spolupráci s koncernem GM, která se spoléhá na hydrodynamický měnič. Dobrou zprávou je, že v ostatních případech vždy dostanete manuální převodovku se šesti stupni, pětikvalt už je minulostí. Řazení se docela povedlo, dráhy jsou jasně vymezené, chod je ale trochu gumový.

ford-focus-kombi-19

A právě silnější variantu má i testovaný vůz od AAA Auto. Motor po nastartování nezapře svoji tříválcovou koncepci, typicky jadrný zvuk naštěstí není obtěžující a také vibrace jsou naprosto minimální. Své kvality ostatně litrový EcoBoost prokázal mnohokrát a ani tady proti němu nemám žádné námitky. Funguje opravdu velmi slušně a pod kapotou čtvrté generace Focusu tomu není jinak.

Má poměrně rychlou reakci na sešlápnutí plynového pedálu a po stránce dynamiky je naprosto dostačující. Ba co víc, od kolegů se zkušenostmi z mezinárodní prezentace jsem slyšel, že projevuje mnohem větší nadšení než silnější patnáctistovka.

ford-focus-kombi-4

A na co Focus nestačí svým výkonem, to dožene podvozkem. Ten je totiž skutečně fantastický, a to navzdory tomu, že Ford po vzoru jiných automobilek začal montovat jiné typy zadní nápravy podle motorizace. Hranice pro lepší nápravu ale není zdaleka tak přísná jako v případě koncernových aut. Torzní příčku totiž objevíte pouze u hatchbacku s litrovým motorem, výkonnější motorizace a všechny kombíky mají i nadále víceprvkové zavěšení.

Řízení je přesné a má rychlý převod, což v této kategorii úplně obvyklé není. Jakákoli změna směru proto nevyžaduje velkou námahu. Navíc není potřeba auto při průjezdu zatáčkou přehnaně korigovat, stopu vykružuje s ohromnou stabilitou a velkou jistotou. A to navzdory tomu, že v tomto případě Ford použil jednodušší zadní nápravu.

ford-focus-kombi-5 ford-focus-kombi-21

V oblouku se sice karoserie nakloní, a to docela citelně, zřetelně ale cítíte přenosy hmotnosti a také moment, kdy se auto opře o vnější kolo a začne měnit směr. K ještě větší agilitě si auto pomáhá přibrzďováním vnitřního kola, takže nedotáčivost tohle auto prakticky nezná. Mágové od Fordu takového chování navíc dokážou docílit bez prkenného podvozku. I se sedmnáctipalcovými disky je auto příjemně komfortní, nerovnosti filtruje velmi dobře bez tvrdých rázů a zůstává suverénní i při vysokých rychlostech.

Příjemně mě překvapila i spotřeba. U testovaného kousku svítila dlouhodobá spotřeba 6,3 litrů, a to bylo auto ještě docela syrové. Dostat se nad osm litrů bude vyžadovat opravdu hodně agresivní jízdní styl, s trochou citu naopak nebude problém jezdit pod šest. Udávané čtyři litry to sice nejsou, ale i tak si myslím, že jde o velmi slušné hodnoty.

ford-focus-kombi-7

Fordu Focus kombi patří v řadě ohledů mezi nejlepší rodinné kombíky na českém trhu. Nabízí skvělé jízdní vlastnosti, prostorný a promyšlený interiér i velmi dobrý poměr ceny a výbavy.

Comments

comments