Test ojetiny Land Rover Discovery Sport

Nenechte se zmýlit, s tradičním velkým Discovery nemá Sport nic společného. Jedná se totiž o nepřímého nástupce Freelanderu. Disco Sport se však nese ve zcela jiném duchu a má za úkol uspokojit jinou a náročnější klientelu, které byl trendy Evoque jednoduše malý. I proto se Land Rover jménem modelu distancuje od svého předchůdce. A také není levné, naopak je v rámci segmentu na cenovém stropu, ale o to více umí nabídnout.

Jen o kousek větší SUV, než starý model Freelander, přináší spoustu nových technických inovací a líbivý design po vzoru veleúspěšného modelu Evoque první generace. Na jeho platformě je ostatně Discovery Sport postaveno, ale i tak je většina věcí jinak. Model nabízí celkem tři druhy pohonu – pohon dvou kol, stálý pohon čtyř kol nebo systém Active Driveline. Ten přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol. To zaručuje kombinaci skvělé agility na silnici, schopností v terénu a celkové hospodárnosti. Karoserie modelu Discovery Sport byla pochopitelně optimalizována i pro ten nejdrsnější terén. Nabízí vysokou světlou výšku 212 mm, nájezdový úhel 25 stupňů i přechodový úhel 31 stupňů a schopnost brodění vodou do hloubky 600 mm.

land-rover-discovery-sport-7 land-rover-discovery-sport-13

Zajímavostí je také víceprvková zadní náprava, vyspělá technologie airbagu pro chodce a moderní, vysoce pevná karoserie z oceli a odlehčeného hliníku. Spolu s tradičním systémem Terrain Response a magnetickým podvozkem MagnaRide se tak na trhu kompaktních SUV jedná o zajímavého hráče, co do schopností na silnici i mimo ni.

Plnohodnotná sedadla v třetí řadě zvyšují praktičnost a nejsou jen pro případ nouze. Dospělí tam samozřejmě dlouho nevydrží, ale pro děti je to zcela dostačující. Land Rover si dal opravdu záležet a pro verzi 5+2 dokonce navrhl zcela jinou zadní nápravu, než u standardní verze. Zajímavostí je i teatrální uspořádání řad sedadel, kdy ty zadní jsou navýšeny před předními.

Model však nejvíce poutá svým designem, který v reálném prostředí působí naprosto ojediněle. I přes zachování designové linie v profilu karoserie, odkazující na historii modelu Discovery, se jedná o dynamicky střižený celek.  Auto vypadá svěže, sportovně a zároveň si ponechává elegantní prémiový look. Testovaný model od AAA Auto doplněný o kontrastní Black paket a navíc vše podtrhuje nádhernými dvacetiplacovými koly s antracitovým lakem . V černé barvě pak nalezneme střechu, zrcátka, masku, nápisy a také třeba výdechy v blatnících a náraznících. V kombinaci s červenou metalickou barvou karoserie je to velmi efektní a vůz budil rozruch všude, kde se objevil.

land-rover-discovery-sport-19 land-rover-discovery-sport-17

Neméně dobře je na tom i interiér, tam je ten pokrok přímo do očí bijící. Kombinace designu z větších dobových Range Roverů, kvalitních materiálů a funkční ergonomie posunula Discovery Sport mezi právoplatná luxusní auta. Klasický zvýšený posaz zaručuje výborný výhled do všech stran a interiér působí velmi útulně, čistě a funkčně.

I prostorově je na tom Discovery Sport velmi dobře a to i v zadní řadě. Tam jsou ostatně sedadla posuvná a místa pro nohy je na rozdávání. Řidič a spolujezdec také nestrádají a místa je nadmíru i podélně. Sedadla mají hezké ztvárnění, kvalitní kůži a relativně dobrou boční oporu, jen při prudších manévrech už tolik nepodrží. Důležitější však zůstává fakt, že jsou velmi pohodlná. Jediným klasickým neduhem zůstává infotainment systém, který ač byl inovovaný, stále neodpovídá cenovce vozu. Je pomalý a graficky zastaralý.

land-rover-discovery-sport-12

Pod kapotou testovaného motoru tluče naftové srdce Ingenium o výkonu 180 koní a 430 N.m. točivého momentu. Výkon je plně dostačující a vůz nabízí solidní dynamiku. V praxi největší užitek přináší výrazně lepší kultivovanost chodu a absence turbo díry, kterou trpěl starší model SD4 původem od PSA a komplikoval především jízdu ve městě a terénu. Ingenium (od roku 2016) táhne již od volnoběžných otáček, nechá se vytáčet do vyššího spektra a nabídne plynulou linearitu chodu, který postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání dieselových motorů. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.

Platforma z nejmenšího Range Roveru je patrná hned po prvních kilometrech. Řízení je velmi strmé a auto poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Discovery Sport zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost.

land-rover-discovery-sport-30

Výborná je i torzní tuhost karoserie a celkový komfort. Pozornost upoutá i odhlučnění kabiny za což může použití vyvažovací hřídele, chytré uložení a nově vyvinuté víceprvkové  zadní nápravy. Tady se opravdu nešetřilo a je to znát. V porovnání s menším Evoque je jízda pohodlnější a izolovanější, což je u zaměření tohoto auta jistě krok dopředu.

Další zbraní proti konkurenci jsou schopnosti mimo zpevnění silnice, přeci jen je to Land Rover. Tarrain Response tedy putuje do terénních režimů a jde se na to. Trakce je výborná a systém Haldex funguje až překvapivě dobře a ani jednou mu náročný povrch nepopletl hlavu. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je světlá výška vozu a absence uzávěrek s redukcí a terénních pneumatik. Vůz zvládá strmé výjezdy a sjezdy, dropy, překážky na boční náklon, muldy pro křížení náprav a brodění se vodou.

land-rover-discovery-sport-27

Discovery Sport je agilní, poslušné, reaguje na každý podmět a je hravé. Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Land Rover mění jen v městském a dálničním režimu. Funguje to opravdu moc dobře a při celém testovacím týdnu jsem pohon nenachytal na švestkách.

Plusy

– Vzhled a image
– Dynamika motoru
– Jízdní vlastnosti na silnici
– Terénní schopnosti
– Prostor interiéru
– Automatická převodovka
– Řízení
– Pohon všech kol
– Tuhost karoserie

Mínusy

– Horší kultivovanost motoru
– Vyšší spotřeba
– Zastaralý infotainment systém
– Vyšší cena

Comments

comments