Test ojetiny VW Passat B8. Spolehlivá volba

Volkswagen Passat je naprostou stálicí nabídky německé automobilky a i přes neustále rostoucí popularitu vozů SUV zůstává pro zákazníky určitou skálopevnou jistotou ve střední třídě. Je to vůz, který je určen těm, kdo po SUV netouží a přitom vyžadují komfortní a prostorný automobil s pokud možno i velmi pokročilou výbavou. Passat B8 je oficiálně už osmou generací oblíbeného sedanu či kombi od Volkswagenu. Vyrábí se od roku 2014 a coby první passat stojí na moderní modulární platformě MQB. Díky ní umí Passat nabídnout bohatý vnitřní prostor i velmi široké možnosti motorizací a výbavy. Zároveň jsou jeho kladem i jízdní vlastnosti. Vůbec tak není divu, že Passat B8 obdržel ocenění Evropské auto roku 2015. Vůz do testu zapůjčila společnost AAA Auto.

Passat je k dispozici v karosářském provedení sedan nebo kombi, byť v minulosti byl k dispozici v některých generacích i liftback, nebo sportovnější pětidveřové kupé. To ale začal Volkswagen nabízet jako samostatný model Arteon, takže u Passatu zůstaly dvě základní karosářské varianty. K tomu je tu verze Alltrack, která dává možnost zákazníkům „přičichnout“ k SUV vozům. Celkově je na trhu ojetých vozů vzácnější, než běžné varianty, mezi kterými převládá praktické kombi.

volkswagen-passat-b8-7

Jednou z oblastí, kde se měnily věci razantně, je jednoznačně design. Nová generace je oproti té předchozí opticky nižší, má zcela novou přední masku a výraznou linii táhnoucí se přes celý bok vozu. Design přední masky je věcí úhlu pohledu. Passat s ní rozhodně nevypadá špatně, ale někomu by mohla přijít až příliš agresivní či příliš chromová. Na ostatních místech vozu je situace o hodně umírněnější. Zcela zjevná je snaha vytvořit design, který se snaží být hlavně nadčasový a ne jen dostát současným trendům. Osobně se mi auto moc líbí a připomíná mi designový směr poslední generace CC. Passat prostě působí výrazně dynamičtěji, než kdy dříve.

Ve stylu zjednodušování linek se nese i interiér vozu. Zde bychom oddělené výdechy klimatizace hledali marně. Jsou se slušnou dávkou elegance integrovány přímo do ozdobné lišty palubní desky a celý vnitřek vozu tak působí o mnoho jednodušeji. Ergonomie a architektura interiéru jinak zůstala zachována v podstatě beze zbytku. Ti kdo jsou zvyklí na ovládání Volkswagenů posledních let, nebudou po ničem tápat. Dokonce i dotyková obrazovka navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů. Sedadla jsou německy tuhá a se slušným bočním vedením, místa vzadu je jak se sluší a patří na třídu manažerských vozů. Interiér může být vybaven příplatkovým TFT displejem namísto klasických budíků. Grafika ukazatelů a palubního počítače je absolutně perfektní, stejně jako jejich okamžitá odezva. Lze si kompletně konfigurovat, co se bude zobrazovat a na výběr je toho opravdu hodně.

volkswagen-passat-b8-17 volkswagen-passat-b8-20

Stálicí pod kapotou Passatu jsou motory TDI. Základem tu původně byla šestnáctistovka s výkonem 88 kW, ale vždy byly populárnější agregáty 2.0 TDI. Výkon u nich je „typický“, hodnoty jsou 110, 140 a také 176 kW u verze BiTDI dopované hned dvěma turbodmychadly. U benzínových motorů byl základem čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 92 kW a v provedení s vypínáním dvou válců (ACT) dokonce 110 kW. Najdeme ale i verze s motory 1.8 TSI se 132 kW (ten byl základem u verze Alltrack) a oblíbené pak byly i motory 2.0 TSI se 162 kW. Špičkou bylo provedení 2.0 TSI s výkonem 206 kW. Už v počátku se objevil i plug-in hybrid označovaný GTE, který kombinuje motor 1.4 TSI s elektromotorem pro celkový výkon 160 kW. Tato verze slibuje elektrický dojezd 50 km na jedno nabití. Po modernizaci pak stoupl dojezd se stejnou sestavou na 70 km podle cyklu NEDC. V běžné nabídce přinesla modernizace především změnu v dolní části: zmizela dieselová šestnáctistovka, motor 1.4 TSI byl nahrazen agregátem 1.5 TSI Evo se 110 kW. Dvoulitr má od roku 2019 140 nebo 200 kW. Dvoulitrová TDI zůstala „na svém“.

volkswagen-passat-b8-1

Podvozek můžete mít klasický nebo s aktivním tlumením DCC. To je výrazně lepší ve filtraci nerovností a přenášení rázů, které trápí základní podvozek. Tady jsem nic takového nepozoroval a naopak si všiml klasického příjemného pohupování a plavnosti v komfortním režimu, což je na denní použití v Česku naprosto ideální. Po nastavení sportovního režimu naopak podvozek ztuhne a začne kopírovat cestu. Pokud autu začnete opravdu šlapat na krk, tak vás mile překvapí kolik toho podvozek snese. Nenaklání se a výborně drží zvolenou stopu. S tím se úzce pojí i řízení. To je v aktuální generaci o pořádný kus lepší. Auto na něj parádně reaguje a dokonce je výrazně strmější a přesnější. Díky tomu si jde s autem krásně hrát a přesně ho vodit po silnici na milimetry.

Na co pozor?

Kromě běžné údržby a výměny rozvodové sady při 210 tis. km se na Passatech B8 moc komplikací neřeší. Výjimkou jsou častější výměny silentbloků předních ramen za pár tisíc korun a občas nějakého ložiska v kole. Celkově však hodnotíme tuto modelovou řadu jako velmi zajímavou jak z hlediska svezení, tak předpokládané dlouhodobé spolehlivosti. Je to zároveň i vhodná volba pro zájemce o automatickou převodovku. V době, kdy je koupě téměř jakéhokoliv fordu s automatickou převodovkou Powershift v podstatě adrenalinovou záležitostí, byste volbou Passatu ve verzi 2.0 TDI s převodovkou DSG neměli udělat zásadní chybu. Pokud měla v minulosti převodovka pravidelně měněný olej, lze předpokládat spolehlivost skříně i dlouho po nájezdu 200 tisíc kilometrů.

volkswagen-passat-b8-9

Doporučit můžeme i slabší motorizaci 1.6 TDI. Spolehlivostí je motor srovnatelný se silnějším dvoulitrem. Pro koupi Passatu B8 1.6 TDI bude často hovořit cena. Slušné kousky z let 2015/16 s nájezdem kolem 180 tis. km se aktuálně začínají na trhu prodávat již od cca 240 – 250 tis. Kč. Na nejobvyklejší verzi 2.0 TDI s podobnými parametry je potřeba mít připraveno minimálně 280 – 290 tis. Kč, spíše ale 300 tis. Kč a výše. Cca od 320 tis. Kč už se dá vybírat z rostoucího počtu seriózních nabídek i s nižšími nájezdy kolem cca 140 – 150 tis. km.

Comments

comments