Test ojetiny Dodge RAM 1500 5.7 Hemi Limited

Za velkou louží se pick-upy těší obrovské oblibě a jsou využívány jako osobní i nákladní auta. Mohutný Dodge RAM se řadí do trojice neprodávanějších modelů a o jeho praktičnosti svědčí velké množství nabízených verzí. Do dnešních dnů je dostupný v provedeních s dvoudveřovou kabinou pro trojici cestujících, s velkou kabinou Quad Cab, nabízející čtveřici klasických dveří a velký prostor v interiéru. Na trhu lze nalézt i provedení Crew Cab, které je vybavené prodlouženou kabinou. Na evropském trhu s ojetinami se nejčastěji setkáme s variantou Quad Cab, vybavenou benzínovým osmiválcem.

dodge-ram-1500-7 dodge-ram-1500-37

Má prostornou a luxusně vybavenou kabinu pro pět lidí, obří korbu, kam nenaložíte jen psa, ale ještě dva hrochy a klidně můžete přihodit i celý obchod s cyklopotřebami. Pohon všech kol je pak samozřejmostí. A samozřejmostí je i silný a úsporný motor. Benzínový osmiválec HEMI 5,7 litru je totiž spojen s efektivním osmistupňovým automatem ZF, má systém odpojování válců, hydraulicky vymezované vůle ventilů a systém proměnného časování. I když má výkon 395 koní a točivý moment 556 Nm, podle automobilky byl nejúspornější ve třídě. A také nejsilnější – utáhne 5175 kg a k tomu uveze 1410 kg. Pro skromnější povahy byl v nabídce ještě šestiválec 3,6 litru o výkonu 305 koní a točivém momentu 365 Nm. Vítejte u testu poctivého full size pick-up Dodge RAM ve své čtvrté generaci. Tedy v tomto případě už jde o auto samostatné značky RAM Trucks, kterou od Dodge oddělil současný koncern Stellantis, dříve FCA.

dodge-ram-1500-30

Koncept jednoho z nejoblíbenějších pick-upů se v zásadě nezměnil. Dodge Ram 1500 čtvrté generace prošel především důkladnou modernizací, která měla přispět ke snížení provozních nákladů a zvýšení komfortu. Osmiválec disponuje nejen systémem stop-start, ale také vypínáním válců, což prý podle automobilky snížilo spotřebu v závislosti na stylu jízdy a použití o 5 až 20 %. Při částečném zatížení tak jezdí Ram 1500 jen na čtyři válce.

Další novinkou byl propracovaný „termomanagement“ motoru, který hlídá optimální teplotu pohonné jednotky a pomáhá s rychlým ohřevem oleje motoru i převodovky například uzavíratelnými klapkami chladičů. To prý oceníte hlavně v chladném klimatu, kdy se motor rychle dostane do provozních teplot. V letních vedrech zase přijde vhod účinnější chladič a snížené tření v převodovém ústrojí, což rovněž snížilo ztráty a náchylnost k přehřívání. Dodge Ram byl v nabídce nejen s pohonem zadních nebo všech kol, ale také jste si mohli vybrat, jestli chcete kratší nebo delší stálý převod podle způsobu použití. Samozřejmostí je pak redukce a novinkou bylo vzduchové pérování, které zlepšuje průchodnost těžkým terénem a obecně jízdní komfort.

dodge-ram-1500-32

Čtvrtá generace RAMu 1500 má vzadu vinuté pružiny a tuhou nápravu zavěšenou na kinematicky řešeném systému ramen. To umožnilo docílit kýženého komfortu i u nenaloženého auta. Kola tak neztrácejí kontakt s vozovkou a vůz neposkakuje. Dobové testy v amerických médiích mluví o RAMu 1500 jako o nejkomfortnějším z konkurence. Tou je především Ford F-150, Chevrolet Silverado a GMC Sierra.

Testovaný model od AAA Auto je verze RAM 1500 Crew Cab se standardní délkou korby. Jedná se o exteriérový paket Sport, ale vnitřní výbava je Limited. Od roku 2014 nabízí čtvrtá generace výrazně přepracovaný interiér, který mohl být v závislost na zvoleném typu a výbavě opravdu luxusní nebo naopak pracovně strohý. Náš kousek z roku 2018 je z té luxusní strany. Výbava Limited s příplatky mě opravdu překvapila. Vůz má veškeré moderní prvky výbavy, které můžete potřebovat. Sedadla jsou z kvalitní kůže, vyhřívaná i odvětrávaná a samozřejmě elektricky polohovatelná. Nechybí velký displej infotainmentu (který je mimochodem velmi svižný a má dobrou grafiku a rozhraní), okrasné dekory nebo třeba kontrastní prošívání palubní desky. Nechybí ani vyhřívaný volant nebo fantastické audio od Alpine Electronics. Líbí se mi masivní loketní opěrka s emblémem výrobce.

dodge-ram-1500-28 dodge-ram-1500-20

Celkově vzato je interiér pohledný, kvalitní, i když některé plasty jsou samozřejmě lacinější a prozrazují americký původ. Nicméně ve srovnání s mid-size pickupy, které se v Evropě oficiálně prodávají je interiér tohoto RAMu úplně jiná kategorie, mnohem luxusnější a vybavenější. Ve své podstatě je interiér na úrovni prémiových SUV o generaci zpět.

Nejvíce běžného Evropana šokuje vnitřní prostor a to zejména na šířku. Spolujezdec je od vás opravdu daleko a loketní opěrka má snad půl metru. Na balení holek to bude problém, pod sukni od volantu fakt nedosáhnete… Je to takový pojízdný obyvák. Cítíte se tady skvěle, pohodlně, obklopuje vás nekonečná vzdušnost a na svět se díváte z pořádné výšky. Všichni ostatní na silnici se promění v miniautíčka, což samozřejmě způsobí, že se vám dostaví pocit naprostého bezpečí a budete se považovat za krále silnice. To může být dvousečná zbraň, ale přesně tohle ve vás RAM probudí. Pochválit musím i akustický komfort, kabina je opravdu dobře odhlučněna a dostává se do ní jen nádherný zvuk benzínového osmiválce pod tou obrovskou s dlouhou kapotou vepředu.

dodge-ram-1500-18

Jo, ten motor je prostě epický. Ten vás bude na autě bavit nejvíce a za každé situace. Prostě stará dobrá atmosférická véosmička OHV bez zbytečností jako přímý vstřik, turbo, filtr pevných částic… Ne, nic takového. Puristické Hemi vás odrovná svým staromilským projevem. Motor rozbalí vše hned a bez váhání. Krásně graduje, miluje otáčky a letí do nich jako splašený. A ten ZVUK! Zavázat vám oči, budete si myslet, že jedete v nějakém muscle autě a ne pick-upu. Zvuk je opravdu hlasitý vevnitř a ještě více venku. Není to navíc žádný fake, žádné falešné prskání do výfuků, jen hutný a sytý mechanický zvuk velkoobjemového osmiválce. Uf, husí kůže. Každý spálený litr benzínu je v tomto autě obrovský zážitek. Těch litrů ostatně spálíte poměrně hodně, i když úplná katastrofa to není. Ve městě budete jezdit za 20, mimo kolem 14. Kombinovaně za 16.

dodge-ram-1500-6

A jízda? Pokrokový podvozek jsem už zmínil a opravdu i nenaložený RAM jezdí velmi komfortně, neposkakuje, nenatřásá posádku. Z evropských aut to podobně umí jen Ranger Raptor a VW Amarok. Takový Hilux je velký neposeda, například. Samozřejmě musíte počítat, že RAM je těžký, má přes dvě a půl tuny, takže to není žádný řezač zatáček a řízení má navíc dost dlouhý převod. Nejvíce mu vyhovuje klidné tempo nebo rovné úseky. I tak to ale v zatáčkách není žádný průser. Pokud je mokro, dnih nebo bláto, počítejte s tím, že mamutí krouťák vám ihned pohodí zadkem. A na silnici budete jezdit 90 procent času v zadokolkovém režimu. Nejednou mi RAM připravil za deště horkou chvilku. Pochvalu si tradičně zaslouží převodovka ZF, která řadí skvěle a má osm kvaltů.

dodge-ram-1500-9

V terénu toho zvládne také hodně, ale musíte kalkulovat s hmotností a délkou. Redukce, závěrka a silný motor vás ale dostanou z většiny problémů, jen ho nesmíte položit na břicho. V terénu i na silnici také musíte počítat s dvoumetrovou šířkou. Občas je na okresce problém a v těsném lese také. To, že je parkování náRAMné, asi není třeba zmiňovat.

Na co pozor?

Obecně je tenhle osmiválec spolehlivý a bát se ho nemusíte ani při vyšším nájezdu. Když už něco zazlobí, je to systém pro vypínání válců. Motor je také náchylný na včasné výměny motorového oleje. Kdo se k motoru v tomto směru choval macešsky, mohl klidně přidřít, nebo zcela zadřít vačkovou nebo rovnou klikovou hřídel. V úvodu jsem zmínil systém pro vypínání válců označovaný jako MDS (Multi displacement system), kterým výrobce snižoval spotřebu. U Dodge RAM jej však najdete jen u ročníků 2005 a mladších, a to jen u verzí 1500. Těžší verze označované jako 2500/300 MDS nemají. I u nich ale měňte olej správné specifikace (MS-6395 viskozity 5W-20) každých 10 tis. km, nebo co rok.

dodge-ram-1500-2

Zapalovací svíčky měňte co 40 tis. km. (nezapomeňte, že jsou dvě na válec). U verzí s MDS je třeba navíc každých 150 tisíc kilometrů preventivně vyměnit zdvihátka a elektromagnetické ovladače. A když už se bude mechanik v motoru vrtat, nechejte jej vyměnit i rozvody společně s vodní pumpou. Sice pak zaplatíte o něco víc za materiál, ale budete mít klidné spaní a pojistíte si budoucí spolehlivost motoru. Ještě je dobré zmínit, že v roce 2009 došlo k modernizaci motoru, který dostal variabilní časování ventilů označované jako VTS a přibyla i proměnná délka sacího potrubí. Výkon se pak zvýšil z původních 257 kW na 291/295 kW. Ceny ojetých kousků začínají na od cca 300 tisíc korun za třetí generaci, novější kousky čtvrté generace pak pořídíte i za milion. K mání je aktuálně asi třicítka ojetin s tímto benzínovým motorem.

Týden s RAMem jsem si opravdu užil a má očekávání od plnotučného pick-upu se naplnila. Je to skvělé auto a jakmile ho jednou zkusíte, nebudete chtít jinak. Běžná evropská konfekce se tomuto mastodontu ani neblíží. Zajímavost na konec: tuto generaci si pořád můžete koupit jako novou, v USA se prodává pod verzí Classic. To v případě, že design nové generace vám už nepřijde tak drsný.

Comments

comments